Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Tipy a triky
Jak vytvořit PostScript: Obecná pravidla
9. října 2001, 16.31 | Pokud máte problémy s tvorbou postscriptového souboru, nabízíme vám přehled zásad, co dělat a čeho se vyvarovat při jeho tvorbě.
- velikost stránky v dokumentu by měla odpovídat výslednému formátu po ořezu.
- při vytváření grafického návrhu nezapomeňte definovat spadávku (bleed) a všechny objekty na kraji stránky umístit alespoň o 3 mm přes její okraj.
- při ukládání do PostScriptu nezapomeňte na ořezové (Crop marks) a pasovací (Registration marks) značky, případně informace o čísle stránky a jménu separace (Page info)
- nezapomeňte, že ručně vytvářené ořezové / pasovací značky obarvit barvou Registration (registrační), která bude separována do všech výtažků.
- formát fontů: používejte kvalitní a vyzkoušené fonty, nejlépe Type1, moderní aplikace a výstupní zařízení nebudou mít problémy ani s písmy OpenType a TrueType
- nejspolehlivější lokalizovaná písma jsou z těchto sad: URW OpenWorks, Adobe TypeLibrary (lokalizace od fy Macron), Střešovická písmolijna
- vyvarujte se fontů lokalizovaných firmou DTP studio dodávaných na CD Písma, loga, symboly a s CorelDraw
- nově získané písmovyzkoušejte před rutinním použitím v celém řetězci používaných programů a výstupních zařízení – zkušebně vytiskněte celou znakovou sadu
- nepoužívejte na MacOS fonty pojmenované podle měst(Chicago, Geneva, New York...) – jsou to písma pro obrazovku nevhodná pro osvit
- nepoužívejte aplikací generované styly písem– pokud písmová rodina neobsahuje příslušný řez, raději zvolte jinou alternativu, platí i pro Outline styl generovaný v QXP
- neobarvujte text pod 10 bodů barvou složenou z více než 2 výtažků – nepřesnost pasování může výsledek úplně znehodnotit
- ujasněte si počet barevpoužitých při tisku zakázky
- CMYK (tisk 4 výtažkovými barvami): dokument neobsahuje další přímé barvy, všechny definice barev jsou definovány ve CMYK a všechny barevné bitmapové obrázky jsou také ve CMYK
- tisk přímými barvami:v dokumentu je správný počet přímých barev, definované názvy barev neobsahují znaky s diakritikou nebo mezeru; myslete na soutisk – u přímých barev je správný trapping ještě důležitější než ve při tisku výtažkovými barvami; u přímé barvy záleží jen na jejím pojmenování, nikoliv na definici – jméno barvy musí být ve všech dokumentech stejné!; pokud možno vybírejte barvy ze vzorníku Pantone: C na konci znamená Coated (tisk na leský papír) U znamená barvu pro běžný ofsetový papír (Uncoated)
- obrazová data ukládejte pouze v těchto barevných prostorech: Black&White (perovka) grayscale (stupně šedi) CMYK duotone (duplex atd.)
- ostatní barevné prostory (RGB či LAB) bez nasazení CMS nezaručují barevnou správnost či bary zcela degradují (Indexované barvy).
- používejte pouze tyto formáty souborů: TIFF, EPS, DCS (pouze separovaný)
- nikdy pro tisk nepoužívejte obrazové soubory v těchto formátech: GIF, PNG, JPG*, RAW, BMP, PCX
- obrazové soubory nezačleňujte do dokumentu, použijte jen připojení (link, vazba)
- zkontrolujte, že všechny obrazové soubory jsou v momentě vytváření PostScript souboru připojeny
- ukládejte jako TIFF nebo EPS
- rozlišení zvolte mezi 800 dpi až 1200 dpi
- ukládejte jako EPS z Photoshop 5.02 a vyšší (ve verzi 5.0 je chyba a můžete mít problémy duplexy vytisknout)
- při separaci nezapomeňte nastavit odlišně úhly barev
Stupně šedi (grayscale, autky)
- ukládejte jako TIFF (ev. EPS)
- správná tonalita obrazu – nejsvětlejší část by neměla mít méně než 3 % a v nejtmavších oblastech by mělo být max. 95 %; u tisku na novinový papír mohou být tyto hodnoty i 5 % resp. 80 %
- v QXP by rámeček s TIFF obrázkem neměl mít nastavenou výplň na None, rámeček vždy vybarvěte, abyste předešli posteriaci na kraji obrázku
- uložte jako TIFF, EPS používejte při práci s ořezovými cestami
- nastavte si v Photoshpu správné max. krytí barvou – pro velmi kvalitní tisk na křídu by neměl být součet všech výtažku vyšší než 320 %; u novinového tisku to může být 220 % i méně
- při ukládání do EPS nikdy nezapínejte Include Transfer Function a PostScript Colour Management (nezapomeňte zkontrolovat u dodaných souborů – zejména v USA je ukládání Transfer Function běžným zvykem!)
- optimální rozlišení je zhruba dvojnásobkem hustoty tiskového rastru; v případě, že je na obrázku drobný text, rozlišení klidně zvyšte – znaky budou ostřejší
- připojené obrazy používejte v layoutových aplikací optimálně v poměru 1:1(100 %).
- zvětšenío více než 30 % vede u naprosté většiny obrazů k viditelné posterizaci (zubatosti či rozmáznutí).
- přílišné zmenšování(zvláště u stránek obsahujících mnoho obrazů) vede k neúměrnému zvětšení PostScriptového souboru a tudíž se prodlužuje doba jeho vytváření, nahrání na přenosné médium a následně i osvitu
- příliš zmenšované obrazy ztrácejí kontrast a ostrost
- vždy ukládejte jako EPS(i když některé aplikace importují nativní formáty jako AI nebo CDR, stejně použijte EPS)
- nezapomeňte správně definovat barvy– povolené jsou jen CMYK nebo přímé barvy
- pokud vytváříte ilustrace v Adobe Illustratoru ve verzi nižší než 8, převeďte všechna použitá písma na Obrysy (Convert to outlines) před uložením do Illustrator EPS formátu. Ve verzi 8 a vyšší při ukládání zvolte Začlenit písma do dokumentu.
- vyvarujte se nazývání dokumentů s použitím českých znaků či symbolů(např. *,# atd.) V názvech souborů používejte pouze tyto znaky: "a–z", "A–Z", "0–9" "-" (spojovník) "_" (podtržítko) a "." (tečka)
- použitím nestandardních znaků můžete zbytečně omezit použití některých pokročilých funkcí výstupního systému, jako např. OPI serveru.
- pro vyváření postcriptů používejte raději pouze programy jako QuarkXpress, AdobePageMaker či Adobe InDesign; tyto aplikace obsahují všechny potřebné funkce k nastavení a vytvoření funkčního postscritptového souboru
- data z jiných aplikací vyexportujte do standardního formátu (EPS či TIFF) a vložte do některé z výše uvedených aplikací.
- na platformě Win95/98 a WinNT používejte ovladač od firmy Adobe – AdobePS Driver, který vytváří nejkvalitnější postscriptový kód. Jejich poslední verze naleznete zde
- na platformě MacOS používejte ovladač, který umožňuje vytvořit Virtual Printer, tedy Apple LaserWriter 8. 6. 5 a vyšší, nebo AdobePS Driver 8.7.2; použití těchto ovladačů zaručuje vytvoření postscriptového kódu zpracovatelného na širokém spektru výstupních zařízení.
- při vytváření postscriptového souboru nezapomeňte správně nastavit verzi jazyka PostScript(nejlépe PostScript 3), zapnout Začleňování všech písem do PS (dowload all fonts).
- nastavte správně PPD soubor: Distiller5.ppd nebo PPD soubor osvitové jednotky.
Příště si povíme, jak konkrétně nastavit ovladač AdobePS pro Windows.
|
|
|
|
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
5. ledna 2017
-
24. prosince 2016
Čtyřicáté číslo internetového magazínu IDIF v roce 2016 40/2016
-
23. května 2014
Epson na konferenci Droidcon Berlin ukázal nové možnosti čekající na vývojáře OS Android
-
24. listopadu 2014
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014
-
9. prosince 2014
Fotografování pomocí robotů je nejen rychlejší, ale často i zábavnější
-
3. prosince 2014